Att återskapa en bondedräkt från frihetstiden del 2

Nu har det gått ett tag sedan förra inlägget och jag har nu hunnit med att sy mig en tröja. Målet var alltså att försöka återskapa en bondetröja så som den skulle ha kunnat se ut i Nordvästskåne någon gång under frihetstiden. Till min hjälp hade jag tre källmaterial. Målningar, bouppteckningar samt bevarade plagg.

405a347c09e7f0dc687b8f24e3843447

Etsning efter Pehr Hilleström. Allmoge i Blekinge.

I bouppteckningar från Bjäre härad hittade jag en hel del vita vadmalströjor. Med tanke på att jag hade en hel del vit vadmal hemma så fick det bli en vit tröja. Snittet är hämtat dels från en bevarad tröja på nordiska museet, men även från målningar av Pehr Hilleström. Som ni ser stängs tröjan med hyskor och hakar. Målningarna jag valt att använda mig av avbildar allmogen både i Skåne och Blekinge. Det finns mig veterligen inga avbildningar tillgängliga från specifikt Nordvästskåne. Så jag fick då ta något som låg nära till hands. Det blev östra Skåne samt Blekinge.

1700-tal allmoge Skåne.jpg

Bilderna är tagna av Johan Käll och Johanna Krumlinde under en fest på Kristinehofs malmgård i Stockholm.

1 kommentar

Filed under Textil och kläder

One response to “Att återskapa en bondedräkt från frihetstiden del 2

  1. Anders

    Mycket bra och inspirerande!

Kommentera

